ကၽြန္ေတာ္စိတ္ထဲမွာသိတယ္လို႔လည္
ေမာင္ေက်ာင္းသားနဲ႔သီအိုရီ
ကၽြန္ေတာ္အပါဝင္ျမန္မာေက်ာင္းသာ း
အေတာ္မ်ားမ်ားေျပာေလ႔ရွိၾကတဲ ႔စကားတစ္ခြန္းက “practical
လုပ္ဖို႔ပစၥည္းေတြမွမရွိတာ ၊ သက္ဆိုင္ရာဘာသာရပ္ေတြဘယ္နားလည္ မလဲ ၊
ဘယ္တတ္မလဲ” ဆိုတဲ႔စကားပါ။ တကယ္တမ္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ အဲဒီစကားကိုေျပာခဲ႔ၾကတာဟာ
“သီအိုရီဆိုတာဘာလဲ ၊သီအိုရီေတြဘယ္လိုျဖစ္ေပၚလာသလဲ” ဆိုတာကိုမသိခဲ႔ၾကလို႔
ပါပဲ ။သက္ဆုိင္ရာဘာသာရပ္ေတြရဲ့ သီအိုရီကို concept မပါပဲ
သင္ၾကားခဲ႔ၾကရလို႔ပါပဲ ။ whyဆိုတဲ႔ ေမးခြန္းေတြ နာနာမေမးခဲ႔ၾကလို႔ပါပဲ ။
သိပၸံဘာသာရပ္ေတြရဲ့ ဥပေဒသေတြကိုေလ႔လာၾကည့္တဲ႔ခါ Empirical law ႏွင္႔
fundamental law ဆိုၿပီး ၂ မ်ိဳးရွိတာေတြ႔ၾကရမွာပါ ။ Empirical
lawဆိုတာ အေတြ႔အႀကံဳ ၊ စမ္းသပ္ခ်က္ တစ္ခုခုေပၚကေနရရွိလာတဲ႔ ဥပေဒသ မ်ိဳးပါ ၊
ဒါဟာဒီလိုအလုပ္လုပ္တယ္
လို႔ရွင္းျပႏိုင္ေပမဲ႔၊ဒါဟာဘာေ ၾကာင္႔ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို ေျပာမျပႏိုင္ဘူး။
ထင္သာျမင္သာတဲ႔ ဥပမာအေနနဲ႔ေျပာရရင္ ဂယ္လီလီယို ထုတ္ေဖာ္ခဲ႔တဲ႔ အရာဝထၳဳေတြ
ေျမႀကီးေပၚက်တဲ႔ခါအခ်ိန္နဲ႔အကြာ ေဝးရဲ့ ဆက္ႏႊယ္ခ်က္ေပါ႔ ။ ဂယ္လီလီ ယို က
ပစၥည္းေတြကိုအျမင္ကေနခ်ၾကည့္တယ္ ။ ၿပီးေတာ႔အခ်ိန္ကိုမွတ္သားတယ္ ။
ဘယ္ေလာက္အျမင္႔ကေနက်တဲ႔ခါ ၊ဘယ္ေလာက္ၾကာတယ္ဆိုၿပီးမွတ္သား တယ္ ။ ၿပီးေတာ႔
ဥပေဒသတစ္ခုထုတ္လိုက္တယ္ ။ d=10t^2 တဲ႔ ။ ေျမႀကီးေပၚက်တဲ႔ ၾကာခ်ိန္ ၂ ဆကို
၁၀ နဲ႔ ေျမွာက္ရင္ဘယ္ေလာက္ျမင္႔တယ္ဆို တာ သိမယ္တဲ႔ ။ ဒါေပမဲ႔ ဘာေၾကာင္႔
ဆိုတာရွင္းမျပႏိုင္ခဲ႔ဘူး ။ Newtonကေတာ႔ ပန္းသီးေလး တစ္လံုး
ေျမႀကီးေပၚျပဳတ္က်တာကိုၾကည့္ၿပီ း ၊ ဘာေၾကာင္႔ ေျမႀကီးေပၚ က်ရသလဲဆိုတာကို
သူစဥ္းစားတယ္ ၊ေတြးေခၚတယ္ ။ စမ္းသပ္ေလ႔လာတယ္ ။ အဲဒီေနာက္မွာေတာ႔ ပစၥည္းေတြ
ေျမႀကီးေပၚက်တာဟာ gravitationalforce ေၾကာင္႔ဆိုတာ ေျပာျပႏိုင္ခဲ႔တယ္ ။
ပိုၿပီးက်ယ္ျပန္႔တဲ႔ Three laws of motion
ဆိုတာေတြကိုထုတ္ေဖာ္ႏိုင္ခဲ႔တယ္ ။ အဲဒီ ေလာေတြကေနတဆင္႔
ကၽြန္ေတာ္တို႔လူသားေတြဟာ ၿဂိဳလ္ေတြရဲ့တည္ရွိပံုေတြ
၊ဘာေၾကာင္႔တည္ေနသလဲဆိုတာေတြ နားလည္ႏိုင္ခြင္႔ရခဲ႔ၾကသလို ၊
အာကာသလြန္းပ်ံယာဥ္ေတြ ၊ေရာ႔ကတ္ေတြ ၊ ၿဂိဳလ္တုေတြ စတဲ႔ နည္းပညာ
တိုးတက္ေျပာင္းလဲမွုေတြလည္းျဖစ္ ေပၚခဲ႔ရတယ္။ အေၾကာင္းအရာ
ခ်ဥ္းကပ္မွဳခ်င္းကေတာ႔ အတူတူဆိုေပမဲ႔
ဂယ္လီလီယိုရဲ့ေဖာ္ထုတ္မွဳကို emprirical law လို႔ေခၚၿပီးေတာ႔ ၊ နယူတန္
ေဖာ္ထုတ္ခဲ႔တာကိုေတာ႔ fundamental lawလို႔ေခၚပါတယ္ ။ Practical ဟာ
သစ္ပင္ကိုၾကည့္ျခင္းျဖစ္ၿပီး ၊
သီအိုရီဆိုတာကေတာ႔သစ္ေတာကိုၾကည္ ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
လူသားမ်ားႏွင္႔ဆင္ျခင္သိ
နယူတန္ ဟာ သူ႔ရဲ့ေမြးဖြားဇာတိရြာေလးကို ၂
ႏွစ္ေက်ာ္ျပန္ေနရင္းေျမဆြဲအားနိ ယာမေတြ ၊ Three laws of motion ဆိုတာေတြကို
ေဖာ္ထုတ္ရင္း နဲ႔အတူ MathematicalPrinciples of Natural
Philosophyဆိုတာကိုလည္း ထုတ္ေဖာ္ေရးသားခဲ႔ပါတယ္ ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔
ေတြသခ်ာၤမွာသင္ခဲ႔ ၾကရတဲ႔ကဲကုလပ္စ္ ဆိုတဲ႔ အရာဟာ အဲဒီထဲမွာပါတာပါ
။ကဲကုလပ္စ္မွာ အဓိက က differentiate နဲ႔ integrate ေပါ႔ ။ differentiate
ဆိုတာ ကခ်ံဳ႕ျခင္းသေဘာ ၊ Integrate ဆိုတာကေတာ႔ ခ်ဲ့ျခင္း သေဘာ လို႔ ေယဘုယ်
ေျပာလို႔ရမယ္ထင္ပါတယ္။ ဒီသခ်ာၤ နည္းစနစ္ နဲ႔ အေတြးေခၚ concept တစ္ခုဘယ္လို
ဆက္ႏႊယ္သလဲေနသလဲ ။ ဥပမာတစ္ခုေပါ႔ ဆန္တတင္း ထဲက
ဆန္ေတြကိုကၽြန္ေတာ္တို႔ေရတြက္ မယ္ဆိုပါေတာ႔ ။ ျဖစ္ႏိုင္ပါ႔မလား
။ဆန္တစ္တင္းမွာ ၁၆ ျပည္ရွိတယ္ ။ ၁ ျပည္မွာ ႏို႔ဆီဗူး ၈ လံုးရွိမယ္
။ႏို႔ဆီဗူးတစ္လံုးမွာ လက္ဖက္ရည္ ပန္းကန္ ၄လံုးရွိမယ္(ခန္႔မွန္းေခ်)။
တင္းေတာင္းထဲကဆန္ေတြကိုေရတြက္ဖိ ု႔ ထက္ လက္ဖက္ရည္ပန္းကန္တစ္လံုးထဲက
ဆန္ေစ႔ေတြကိုေရတြက္ဖို႔ ဟာပိုမိုလြယ္ကူေစမွာပါ ။
လက္ဖက္ရည္ပန္းကန္လံုးတစ္ခုထဲက ဆန္ေစ႔ဟာ အေစ႔တစ္ေသာင္းရွိတယ္ဆိုပါေတာ႔ ၊
ႏို႔ဆီဗူးတစ္ဗူးအတြင္းမွာ ဆန္ေစ႔ေလးေသာင္းရွိမွာျဖစ္ပါတယ္ ။
ဆန္တစ္ျပည္အတြင္းမွာေတာ႔ ဆန္ေစ႔ သံုးသိန္း၂ ေသာင္းရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။
တင္းေတာင္းထဲမွာဆိုရင္ေတာ႔ ဆန္႔ေစ႔ ေပါင္း ငါးဆယ္႔တစ္သိန္း
၂ေသာင္းရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ဒီဖရန္ရွိတ္နဲ႔ အင္တီဂရိတ္တို႔ရဲ့ ေယဘုယ်
conceptေလးပါ ။
အဲလိုနည္းေတြနဲ႔ပဲ infinity line
ဆိုတ႔ဲအဆံုးစမဲ႔မ်ဥး္ေတြ ကို လူသားေတြက တစ္လက္မေလာက္စာရြက္ေလးေပၚမွာ
မ်ဥ္းတိုေလးကိုမွ်ား ၂ ဖက္တပ္ၿပီး ခ်ံဳ႔ႏိုင္ခဲ႔ၾကတယ္။ မီးလံုးေလး ကေန
အလင္းေရာင္လက္ကနည္းအထ ၊ အကြာေဝးတစ္ခုကေနစျမင္ရခ်ိန္ကို မွတ္လို႔
အလင္းအလ်င္ကို လူေတြရွာတတ္ခဲ႔တယ္ ။ အဲဒီအလင္းအလ်င္
ကိုဆင္ျခင္သိနဲ႔ေပါင္းစပ္ၿပီး ေနနဲ႔
ကမၻာၾကားဘယ္ေလာက္ကြာေဝးတယ္ဆိုတာ ကိုခန္႔မွန္းႏိုင္ခဲ႔ၾကတယ္ ။ ဆင္ျခင္သိကို
အသံုးျပဳၿပီးေတာ႔ပဲ ကမၻာရဲ့ပတ္လမ္းဟာဘယ္ေလာက္ရွည္လ် ားတယ္ ၊ ကမၻာႀကီးဟာ
ဘယ္ေလာက္ အျမန္ႏွုန္းနဲ႔လည္ပတ္ေနတယ္ ။ရာသီဥတု ၄ ခုျဖစ္ေပၚေနလို႔
ကမၻာႀကီးရဲ့ ဝန္ရိုးဟာ ၂၃.၅ ဒီဂရီတိမ္းေစာင္းလည္ပတ္ေနတယ္ဆို တာကို
သိခဲ႔ၾကတယ္ ။ ဒီအရာေတြဟာ အတိုင္းတာတစ္ခု ၊အရာဝထၳဳတစ္ခုနဲ႔
လက္ေတြ႔တိုင္းတာၿပီးသိရွိခဲ ႔ၾကတာမဟုတ္ပါဘူး ။ ဆင္ျခင္သိ
ေၾကာင္႔သိခဲ႔ရတဲ႔အရာေတြျဖစ္ပါ တယ္ ။
အေပၚမွာေျပာခဲ႔သလုိပါပဲပါရမီရွ င္ေတြ ရဲ့ အာရံုသိကေန ၊
သူတို႔နားလည္မွဳျဖစ္လာတယ္။ သူတို႔ရဲ့ ေတြ႔ရွိမွုေတြ၊ နားလည္မွုေတြ ၊
ေတြးေခၚမွုေတြ ကုိ ခ်ံဳ႕ၿပီး ေတာ႔ အဓိပၸါယ္ဖြင္႔ဆိုမွဳေတြ
၊အီေကြးရွင္းေတြ၊ေဖာ္ျမဴလာေတြ၊ သီအိုရီေတြကိုေနာက္လူေတြဆီလက္ ဆင္႔ကမ္းေပးၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ေနာက္ မ်ိဳးဆက္ေတြက
အဲဒီသီအိုရီေတြကိုေလ႔လာတဲ႔ခါမွာ ဒါကဘာလဲ ၊ ဘယ္လိုအလုပ္လုပ္တာလဲ၊
ဘယ္ေနရာမွာသံုးတာလဲ ၊ ဘာေၾကာင္႔ျဖစ္ေပၚလာတာလဲ ၊
အဲဒီပညာရွင္ကဘယ္လိုေတြးေခၚခဲ႔တာ လဲ ၊ ဘာေၾကာင္႔
အဲလုိေတြးေခၚခဲ႔တာလဲဆိုတာေတြကို ေလ႔လာမွုေတြ၊ဆင္ျခင္သိေတြနဲ႔ေပါ င္းစပ္ၿပီး
ျပန္ခ်ဲ့ ယူၾကရပါတယ္ ။ အဲဒီဆင္ျခင္သိ ၊ဆက္စပ္ေတြးေခၚႏိုင္မွဳဟာ
လူသားေတြမွာသာလွ်င္ပိုင္ဆိုင္ေ သာအရာျဖစ္ပါတယ္ ။
နည္းနည္းေစာင္႔ပါ၊ မ်ားမ်ားေမးပါ
ကၽြန္ေတာ္တို႔ရွင္သန္ေနတဲ႔ေခတ္ ႀကီးဟာIT ေခတ္ျဖစ္တဲ႔အတြက္
အရမ္းျမန္ဆန္ပါတယ္။
အၿပိဳင္ဆိုင္ေတြမ်ားသလို၊ပတ္ဝန္ းက်င္ရဲ့ေတာင္းဆိုမွုေတြ၊စိန္ေ ခၚမွုေတြကလည္းအရမ္းမ်ားပါတယ္။
အရင္က ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ စာအုပ္တစ္အုပ္ကိုဖတ္မယ္ ဆိုရင္ အခ်ိန္ ၂
နာရီေလာက္ေပးရမယ္ ။အဲဒီ ၂ နာရီေလာက္အတြင္းမွာကၽြန္ေတာ္တို ႔အတြက္
ေပးႏိုင္တဲ႔ ဗဟုသုတအေၾကာင္းရာတစ္ခုတေလပါခ်င္ လည္းပါမယ္ ၊ ပါခ်င္မွလည္းပါမယ္ ။
ခုေခတ္မွာေတာ႔အဲလိုမဟုတ္ေတာ႔ဘူး အင္တာနက္မွာ လိုခ်င္တာေလးေရြးရွာ ေရြးဖတ္
နာရီဝက္ေလာက္အတြင္းမွာကိုသိခ်င္ တာေလးေတြသိသြားၿပီ ။အရင္က
ကိုယ္နဲ႔လက္လွမ္းမမွီတဲ႔ဖီးလ္ တစ္ခုတည္းကအေၾကာင္းရာေတြ ၊
စာအုပ္ေတြဖတ္မယ္ဆိုရင္ ဟုိဟာေလးဖတ္ရႏိုးႏိုး ၊ဒီဟာေလးက
ဟုတ္ႏိုးႏိုးျဖစ္ေနတတ္တယ္။ ခုေခတ္မွာေတာ႔ social networkေတြကိုအသံုးခ်ၿပီး
ဖိုရမ္ေတြ ၊ ဂရုေတြထဲမွာ ကိုယ္ေလ႔လာခ်င္တဲ႔ field
ထဲမွာေရာက္ႏွင္႔ေနၿပီးသားလူေတြ ရဲ့ ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြဖတ္ မယ္ ။ သူတို႔ဆီက
အႀကံဥာဏ္ေတြေတာင္းခံၿပီးျမန္ျ မန္ဆန္ဆန္ သြားႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ႔ေခတ္ရဲ့လ်င္ျမန္မွဳေနာက္ ကို အသည္းသန္လိုက္ရင္းကၽြန္ေတာ္တို ႔ဟာ
ပြန္းေတြ ျဖစ္မွန္းမသိျဖစ္သြားတတ္ၾကတယ္ ။ ႏိုင္ငံေရး ၊ ဘာသာေရး ၊ လူမွုေရး
ကိစၥေတြမွာ ထစ္ခနည္းဆိုတာနဲ႔ဝင္ပါၿပီးသားျ ဖစ္သြားတာေတြ ၊ ေဗထိ
ဆိုတာနဲ႔ကြဲၿပီးသားျဖစ္သြားတာမ် ိဳးေတြ ကိုယ္ေတြ႔ႀကံဳဖူးမွာပါ ။
အရာရာတိုင္းကို ကုိယ္ထိေတြ႔ ေနရတာေလးနဲ႔ ဆံုးျဖတ္လို႔မရပါဘူး
။ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ကေခတ္တစ္ခုရဲ့ ပါဝင္ကျပသူျဖစ္ေနတဲ႔ခ်ိန္မွာေနာ က္နည္းနည္းဆုတ္ၾကည္ဖို႔လိုအပ္ပါ တယ္။
ဘယ္လိုမ်ိဳးလဲ ၊ ဘာေၾကာင္႔လဲ ၊ ဘာေတြျဖစ္လာႏိုင္ေသးလဲ
ဆိုတဲ႔ေမးခြန္းမ်ိဳးေတြကိုအမ်ား ႀကီးေမးဖို႔လိုပါတယ္ ။ အရာရာတိုင္းကို
ကိုယ္႔အေတြ႔ ႀကံဳ ၊ စိတ္ခံစားမွုေတြနဲ႔ ေသခ်ာလို႔ မရပါဘူး ။ ေသခ်ာမွဳ
အႏၱရာယ္ဆိုတာ ကိုယ္႔ကိုယ္ကိုလည္း ဒုကၡေပးတတ္သလို၊ ကိုယ္ေနထိုင္ရာ
ပတ္ဝန္းက်င္ကိုလည္း
ဒုကၡလွလွႀကီးေပးတတ္ပါတယ္။ေနာက္ ဆုတ္ၾကည့္သင္႔ရင္ၾကည့္ရမယ္ ၊
ေဘးထြက္ၾကည့္သင္႔ရင္လည္းၾကည့္ ရမယ္ ။ျဖစ္ႏိုင္ရင္ေတာ႔ အျမင္႔ကေန
ၾကည့္ႏိုင္ရင္အေကာင္းဆံုးပါပဲ ။
အျမင္႔ဆံုးကိုလည္းတက္လွမ္းၾကပါ၊ ေခတ္ရဲ့ေတာင္းဆိုမွဳ အတိုင္း
မ်ားမ်ားလည္းေျပးၾကပါ။ သို႔ေပမဲ႔ ေခတ္ရဲ့သားေကာင္ေတြ၊ ပြန္းေတြ ၊
အသံုးခ်ခံေတြျဖစ္မသြားရေအာင္ လူသားေတြ မွာ သာပုိင္ဆိုင္တဲ႔
ဆက္စပ္ေတြးေခၚမွုကို မ်ားမ်ားလုပ္ၾကဖို႔လိုပါလိမ္ ႔မယ္ ။
မွတ္ခ်က္။
။ (စိတ္ထဲရွိရာေတြ ေရးလိုက္တဲ႔အတြက္ အၿမီးအေမာက္
လည္းတည့္ခ်င္မွတည့္ပါလိမ္႔မယ္ ၊ကၽြန္ေတာ္ အသိမွား ၊ အမွတ္မွား
တာမ်ားရွိခဲ႔ရင္လည္း ေထာက္ျပၾကဖို႔ ေမတၱာရပ္ခံပါတယ္။)(ရုပ္ဆိုး)
No comments:
Post a Comment